Martin vačkář

Přední český japanolog.

V šedesátých letech studoval angličtinu a japonštinu na FF UK v Praze, studium přerušil a vstoupil rovnou do praxe – tedy do Japonska. Z Japonska zamířil do Curychu, pokračoval s japonštinou a začal se učit čínsky. Posléze psal pro Lidové noviny a pracoval jako koordinátor pro japonské televizní týmy natáčející v ČR. Na základě povídek Woodyho Allena vytvořil divadelní scénář Tenhleten Manhattan, scénář k muzikálu Má férová Josefína, Láska je fata morgána a scénář k muzikálu o Marlene Dietrichové. Povahu Japonců charakterizuje takto: „Jsou strašně milí a pracovití. Samozřejmě, že mají i své zlozvyky. Umějí pomlouvat a vytvářet místní fámy. Jsou ale hlavně komunitou, která své vzájemné soužití vnímá strašně poctivě a vážně. Také ale mají své individuální pocity a umějí žít samostatně. Komunita je na jejich žebříčku nad potřebami jednotlivce. To je největší rozdíl proti životu v Evropě.“